Thursday, 21 September 2017

CIRI-CIRI GURU ABAD KE 21



Guru Abad Ke-21

Tahukah anda , profesion keguruan pada abad ke-21 bukan sahaja  terdedah kepada pelbagai cabaran baharu yang berbentuk kebendaan, intelek­tual, pemikiran, kerohanian, kebudayaan dan ideologi baharu, tetapi juga isu-isu yang berkaitan dengan masalah etika.

Oleh itu, peranan dan komitmen mereka amat diperlukan dan malah tugas menjadi semakin mencabar dengan keperluan pembelajaran Abad ke-21. Sehubungan itu , para pendidik seharusnya mengorak langkah untuk melengkapkan diri sebagai pembina dan pemimpin ilmu khususnya berasaskan tek­nologi serta bersedia menjurus kepada penguasaan dan penggunaan teknologi maklumat dalam pelbagai bidang.

Tujuan pembelajaran Abad Ke-21 adalah untuk melahirkan murid yang produktif tinggi, mahir dalam komunikasi, mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi serta mahir dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Oleh yang demikian bagi memastikan objektif pengajaran dapat dicapai, guru-guru perlu terlebih dahulu melengkapkan diri dengan kemahiran-kemahiran tersebut sebelum dalam melaksanakan pengajaran dengan berkesan. 

Guru-guru Abad Ke-21 perlu menguasai kepakaran berikut dalam menguruskan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah :



No comments:

Post a Comment